CBR in gesprek met Gerrie Pol, de vrachtwagenchauffeur met één arm

By 13 oktober 2020 Nieuws, VerkeersPro No Comments

Gerrie Pol heeft één arm, hij heeft er nooit twee gehad. Hij heeft al meer dan 30 jaar zijn C-rijbewijs en rijdt met een aangepaste melkwagen. Zijn rijbewijs werd onlangs niet verlengd. Omdat hij één arm heeft, zou hij ongeschikt zijn voor het besturen van motorrijtuigen in de categorieën C, CE, D en DE. Een bittere pil voor Pol, die niet meer kan werken. Hij haalde de krantenkoppen, daarna volgden Kamervragen en inmiddels is Pol in gesprek met het CBR, na tussenkomst van minister Van Nieuwenhuizen. 
Hoe kan het dat Gerrie Pol al jarenlang in de vrachtwagen rijdt en dat nu bij verlenging van zijn rijbewijs blijkt dat hij daarvoor niet geschikt zou zijn? Naar aanleiding van Kamervragen van Remco Dijkstra (VVD) verwijst minister Cora van Nieuwenhuizen naar de Regeling eisen geschiktheid 2000 (dat is de REG2000). In de REG2000 staat omschreven wat een persoon wel of niet geschikt maakt om een motorrijtuig te besturen. Bij een lichamelijke beperking kan het CBR een beoordeling vragen van een Deskundige Praktische Rijgeschiktheid (DPR). Deze deskundige adviseert het CBR over de mogelijkheden van de aanvrager van het rijbewijs om, zo nodig met aanpassingen aan het voertuig, een motorrijtuig te besturen.

Risico

Het oordeel van deze deskundige is geweest dat, gegeven de aard van de lichamelijke handicap, Gerrie Pol niet rijgeschikt is voor een vrachtauto. Wel is hij rijgeschikt bevonden voor onder andere het rijden in een auto (eventueel met aanhanger) en trekker. Dit oordeel is gebaseerd op een notitie uit 2003 waarin de eisen ten aanzien van groep 2 rijbewijzen in relatie tot lichamelijke handicaps nader zijn omschreven. Hierin staat dat de bestuurder in staat moet zijn onder alle omstandigheden met beide armen/handen controle te hebben over het voertuig, ook in noodsituaties. Dat was de uitkomst destijds van onder meer testen op een testbaan. Personen die een arm missen worden daarom ongeschikt verklaard voor het besturen van motorrijtuigen van de categorieën C, CE, D en DE. Het gaat dus niet alleen om de vraag of iemand een vrachtwagen kan besturen, maar ook over het risico van een onbeheersbare noodsituatie (grotere kans en groot effect).

Geen coulance

Dat Pol in het verleden wel gewoon zijn rijbewijs kreeg, vindt Van Nieuwenhuizen geen reden om het nu te verlengen. “[Coulance] op basis van positieve indicaties uit het verleden is vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid niet verantwoord omdat indicaties uit het verleden niet noodzakelijk iets zeggen over de rijgeschiktheid in de toekomst. (…) Het is ook relevant of iemand lichamelijk geschikt is om ook in noodsituaties en onverwachte situaties een vrachtauto veilig te besturen. Dat is belangrijk want voor dit soort voertuigen geldt dat de gevolgen van een ongeval vele malen groter zijn.”

Bittere pil

Van Nieuwenhuizen beseft ook dat het een bittere pil is voor de chauffeur en geeft aan dat het CBR zich opnieuw over de zaak buigt en met Pol in gesprek is. Ze schrijft: “Ik kan me de teleurstelling en het onbegrip van betrokkene zeer goed voorstellen. Zeker nu hij in het verleden steeds een verlenging heeft gekregen van zijn rijbewijs terwijl het CBR nu anders heeft besloten. In dergelijke situaties waarin een besluit een flinke impact heeft op het leven van een persoon vind ik dat men zorgvuldiger had moeten zijn in de wijze waarop het initiële besluit is gecommuniceerd. De manier waarop organisaties met burgers omgaan, bepaalt immers mede het beeld dat de samenleving van de overheid heeft. Daarom heeft de directeur van het CBR aangeboden om met deze persoon in gesprek te gaan om een nadere toelichting te geven op het besluit over zijn aanvraag.”

Inmiddels loopt er ook een petitie om ervoor te zorgen dat Gerrie Pol weer op de vrachtwagen mag rijden. Bijna 14.000 mensen ondertekenden deze petitie.

Bron: Verkeerspro
Auteur: Rieneke Kok
Publicatie datum: Mon, 05 Oct 2020 12:18:03 +0000

Waar geeft NXXT autorijschool A van Putten rijles

Autorijlessen Benschop, Autorijlessen Bilthoven, Autorijlessen Bodegraven, Autorijlessen Breukelen, Autorijlessen Bunnik, Autorijlessen De Bilt, Autorijlessen Driebruggen, Autorijlessen Gouda, Autorijlessen Haarzuilens, Autorijlessen Haastrecht, Autorijlessen Houten,Autorijlessen IJsselstein, Autorijlessen Kockengen, Autorijlessen Leidsche Rijn, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Maarssen, Autorijlessen Montfoort, Autorijlessen Moordrecht, Autorijlessen Nieuwegein, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Reeuwijk, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Stolwijk, Autorijlessen Utrecht, Autorijlessen Vianen, Autorijlessen Vleuten, Autorijlessen Vreeswijk, Autorijlessen Waddinxveen, Autorijlessen Woerden, Autorijlessen Zeist, Autorijlessen Zuilen.

Autorijlessen Utrecht
Stacaravan kopen Utrecht
Nagelstudio de Meern
Nagelstudio Woerden
Nagelstudio Vleuten
Nagelstudio Utrecht
Online Marketingbureau Utrecht
Rijschool Utrecht
Tuinaanleg Utrecht
Hovenier Utrecht

Leave a Reply