De zin of onzin van het tweede gaspedaal in de lesauto

By 4 maart 2018 Nieuws, VerkeersPro No Comments

Moet elke lesauto verplicht worden uitgerust met een tweede gaspedaal? In Nederland is het extra gaspedaal in lesauto’s niet verplicht. Sterker nog: tijdens het rijexamen moet het worden verwijderd van de dubbele bediening. Rijschoolhouder Stef Peek uit Fijnaart beschikt wel over dit extra pedaal. Hij vertelt over zijn ervaring tijdens de rijlessen en examens. Lees hieronder zijn ingezonden brief. 

“Wat is het nut van een gaspedaal rechts voor de instructeur en examinator? Niet elke lesauto is rechts voorzien van een tweede gaspedaal. Dit is namelijk niet verplicht in Nederland. Het is dus de keuze van de rijinstructeur, waarbij het kostenplaatje mede kan bepalen om geen tweede gaspedaal te laten monteren. De dubbele bediening mag van elk merk zijn en er is geen keuring verplicht in Nederland.

In de ons omringende landen is een keuring wel verplicht en moet er ook verplicht een tweede gaspedaal aanwezig zijn, ook tijdens het rijexamen. In Nederland gelden deze verplichtingen voor wat betreft het tweede gaspedaal dus niet. Hier mag je ook zelf een dubbele bediening monteren, als er maar een rem en een koppeling aan de rechterkant zit die goed vast zit en werkt.

Per ongeluk op het gaspedaal trappen tijdens een ingreep, zit gewoonweg niet in je systeem

Er zijn dubbele bedieningen waarbij het gaspedaal kan worden verwijderd door dit te demonteren of de kabelaansluiting los te maken aan de rechterkant. Het is altijd goed om te kiezen voor een kwalitatief hoogwaardig  inbouwstation, zoals Peter Claassen. Daar monteren ze degelijke dubbele bedieningen en kunnen ze ook een tweede gaspedaal plaatsen waarbij het rechtergaspedaal omhoog kan worden geklapt zodat er geen gas meer kan worden gegeven.

Het CBR hanteert vele regels, voorschriften en protocollen maar met de pedalen van de lesauto’s wordt niet zo nauw gekeken. Wel stelt het CBR in het vademecum dat het eventueel aanwezige tweede gaspedaal voor het begin van het examen moet worden verwijderd of opgeklapt. De reden dat het gaspedaal niet zou mogen werken tijdens het examen is dat de examinator per ongeluk tijdens een ingreep op het rechter gaspedaal zou kunnen trappen.

Dubbele bediening met gaspedaalIk ben al 28 jaar rijinstructeur en heb nog nooit abusievelijk op het gaspedaal getrapt tijdens een ingreep. Dat zit gewoonweg niet in je systeem.Van een beginnende leerling kan je alles verwachten dus is het toch wel prettig dat je in de eerste lessen zo nodig zelf even wat extra gas kan geven.

Ook een leerling die al wat verder is in zijn opleiding kan soms nog verrassen, waarbij het wenselijk kan zijn om snel wat extra gas bij te geven. Denk maar aan de situatie dat een leerling achterom kijkt bij het invoegen en daarbij vergeet om gas te geven. Of in de situatie waarbij we een voorrangskruispunt naderen en rechtsaf slaan en de  voorrangsweg op draaien, geeft een leerling soms te weinig gas na de bocht waarna de achterop komende weggebruiker flink moet remmen om een aanrijding te voorkomen (tenzij de instructeur ingrijpt door extra gas te geven).

Dit resulteert vaak in een harde toeter of lichtsignaal van de achteropkomende weggebruiker, gevolgd door wilde armgebaren die aangeven dat je moet doorrijden. Ook heb ik toch wel een aantal keren tijdens het examen mee moeten maken dat de examinator flink zijn stem ging verheffen door ‘GAS, GAS, GAS’ te roepen om maar schade of erger te voorkomen. Als de examinator de beschikking had over het gaspedaal aan de rechterkant zou dat toch veel beter en veiliger zijn.

Als de examinator ook de beschikking had gehad over een gaspedaal dan waren de lesauto’s hoogstwaarschijnlijk niet total loss gegaan

Maar nog veel erger is het dat er de laatste jaren diverse ernstige ongelukken zijn gebeurd tijdens het rijexamen bij spoorwegovergangen waarbij het gebrek van het tweede gaspedaal misschien toch wel cruciaal was. Als de examinator ook de beschikking had gehad over een gaspedaal dan waren de lesauto’s hoogstwaarschijnlijk niet total loss gegaan, en hadden de betrokken personen niet ternauwernood uit de lesauto’s hoeven vluchten, met alle gevolgen van dien. Mijns inziens is het dus veel veiliger als de examinator wel de beschikking heeft over het paspedaal aan de rechterkant en zou het CBR dus het vademecum beter kunnen aanpassen hierin.

Overigens klopt het vademecum nu ook niet, aangezien er staat dat het eventueel aanwezige tweede gaspedaal moet worden verwijderd óf opgeklapt. Mijn ervaring bij een examinator in Roosendaal is dat die deze keuze pertinent niet accepteert en het tweede gaspedaal altijd gelijk losmaakt tot ongenoegen van menig instructeur.

Het kan weleens voorkomen dat je als instructeur vergeet om het gaspedaal voor de toets of het rijexamen los te maken of te ontkoppelen of omhoog te klappen. De betreffende examinator maakt dan alsnog het gaspedaal los en legt vervolgens wat onderdelen zoals rubbertjes ergens los in de auto weg. Maar er zijn ook examinatoren die het wel prettig vinden dat het gaspedaal rechts nog in werking is, zeker tijdens een tussentijdse toets (TTT) kan dit een groot voordeel zijn.

Door middel van een verklaring van de erkende installateur kun je altijd vertrouwen op een goed werkende bediening

Na de TTT of het rijexamen mag je vervolgens zelf weer het tweede gaspedaal terugplaatsen, want ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de examinator dit ook weer netjes vastmaakt. Wel heb ik meegemaakt dat ik na de TTT of het rijexamen vergeet om het gaspedaal weer aan te sluiten en dat ik dan bij een volgende leerling mijn gaspedaal moet gebruiken maar dat dan niet kan, wat erg hinderlijk is. Het is tenslotte ook een extra ingrijpmiddel in de lesauto waar je eigenlijk blindelings op vertrouwt.

Moeten we in Nederland niet eens goed nadenken over het belang van een verplicht tweede gaspedaal bij elke (nieuwe) lesauto en deze bediening door een erkende installateur te laten plaatsen? Door middel van een verklaring van de erkende installateur kunnen zowel de instructeur als de examinator dus altijd vertrouwen op een goed werkende bediening, met als groot voordeel dat er een veilig extra ingrijpmiddel is.

Misschien kan er een proef gedaan worden om dit tijdens de TTT en/of examen te bewerkstelligen, en misschien kan SWOV hier een rol in spelen? En hoe staan de brancheverenigingen hierin? Ik zou graag de mening willen weten van collega-rijinstructeurs en examinatoren.”

Stef Peek
Rijschool Peek, Fijnaart

Moeten lesauto’s worden uitgerust met een tweede gaspedaal?

Bron: Verkeerspro
Auteur: Nadine Kieboom
Publicatie datum: Wed, 28 Feb 2018 08:24:47 +0000

Waar geeft NXXT autorijschool A van Putten rijles

Autorijlessen Benschop, Autorijlessen Bilthoven, Autorijlessen Bodegraven, Autorijlessen Breukelen, Autorijlessen Bunnik, Autorijlessen De Bilt, Autorijlessen Driebruggen, Autorijlessen Gouda, Autorijlessen Haarzuilens, Autorijlessen Haastrecht, Autorijlessen Houten,Autorijlessen IJsselstein, Autorijlessen Kockengen, Autorijlessen Leidsche Rijn, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Maarssen, Autorijlessen Montfoort, Autorijlessen Moordrecht, Autorijlessen Nieuwegein, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Reeuwijk, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Stolwijk, Autorijlessen Utrecht, Autorijlessen Vianen, Autorijlessen Vleuten, Autorijlessen Vreeswijk, Autorijlessen Waddinxveen, Autorijlessen Woerden, Autorijlessen Zeist, Autorijlessen Zuilen.

Leave a Reply