Epileptische aanval tijdens de rijles: “Hij trapte vol het gas in”

By 13 juni 2020 Nieuws, VerkeersPro No Comments

“Plotseling werd hij een soort strijkplank achter het stuur en trapte hij alle pedalen in,” vertelt Jan Schilder. De rijschoolhouder uit Volendam zal de rijles niet snel vergeten. Hij maakte mee dat één van zijn leerlingen in de auto een epileptische aanval kreeg.
“Als je een jaar aanvalsvrij bent, mag je in principe weer gaan autorijden. Maar deze jongen wilde het zekere voor het onzekere nemen, daarom heeft hij twee jaar gewacht,” begint Jan te vertellen. “Ik was aan het lessen met deze jongeman. We reden naar een verkeerslicht toe en we moesten rechtdoor. Ineens zette hij zijn richtingaanwijzers aan en ging hij schakelen, terwijl dat helemaal niet nodig was. Dit klopt niet, dacht ik nog. Nog geen 25 meter verder was een bushalte en het was mijn bedoeling eigenlijk al om daar te stoppen. Toen gebeurde het.”

Wettelijke plicht

Door zijn jarenlange werk bij de Amsterdamse verkeerspolitie heeft Jan Schilder vaak onwelwordingen meegemaakt en hij wist gelukkig hoe hij moest handelen. “Ik zag het al aankomen door zijn gedragingen. Hij verstarde helemaal en het gas ging vol open. Iemand wordt dan helemaal stijf en de spieren worden in één keer aangespannen. Hij had totaal geen controle meer. Gelukkig stonden we al stil toen dit gebeurde. Ik heb hem uit de auto gehaald en op het trottoir gelegd met zijn hoofd op mijn schoot, totdat hij uitgeraasd was.”

Voor Jan Schilder is het niet de enige epileptische aanval waar hij mee te maken heeft gehad. Ook een vriend had last van epilepsie. Voor hem was zo’n aanval de oorzaak van een vreselijk ongeval. “Hij kreeg het op de motor en is achterop een auto geklapt. Hierdoor heeft hij een hoge dwarslaesie opgelopen. Na twee jaar is hij aan de gevolgen daarvan overleden.”

Instructeur Jan Schilder aan het werk. (Tekst gaat verder onder de foto)

Bestuurders zijn wettelijk niet verplicht om na een aanvalsvrije periode een epileptische aanval te melden bij het CBR. Je kunt echter wel in de problemen komen met bijvoorbeeld de verzekering als het misgaat. Jan Schilder ziet dat veel mensen gewoon door blijven rijden zonder een melding te maken. “Mijn vriend ook. Hij had een eigen motorzaak en wilde niet achter de geraniums gaan zitten. Hij bleef gewoon motorrijden.”

Gezondheidsverklaring

Over het algemeen geldt dat mensen met één epileptische aanval een half jaar en mensen met meerdere epileptische aanvallen een jaar aanvalsvrij moeten zijn, voordat zij weer aan het verkeer mogen deelnemen.

Het advies is dat mensen die epileptische aanvallen hebben gehad voordat dat zij beginnen met hun rijlessen al een Gezondheidsverklaring van het CBR invullen. “Ik krijg zelf niet te horen van het CBR wat een leerling heeft vanwege het medisch beroepsgeheim,” vertelt Jan Schilder. “Maar ik wil het wel graag weten. Je bent er wel afhankelijk van of een leerling dit ook wil vertellen.”

De Gezondheidsverklaring wordt beoordeeld door het CBR. Als de aankomende bestuurder korter dan vijf jaar geleden een epileptische aanval heeft gehad dan wil het CBR een specialistisch rapport ontvangen. Dit rapport moet worden opgemaakt door een neuroloog. Vervolgens beoordeelt een medisch adviseur, een arts van het CBR, de rijgeschiktheid op basis van de Gezondheidsverklaring en het rapport van de neuroloog. De medisch adviseur beslist uiteindelijk of de rijbewijsleerling een rijexamen mag afleggen.

Code 105

Als iemand met epilepsie medisch geschikt is verklaard en is geslaagd voor het rijexamen, krijgt hij of zij een rijbewijs met code 105. Dat betekent dat de bestuurder wel privé en beroepsmatig mag rijden, maar beroepsmatig geen personen mag vervoeren of personen onder zijn of haar toezicht mag laten rijden. Mensen met een code 105 op hun rijbewijs kunnen bijvoorbeeld geen taxichauffeur of rijinstructeur worden. Ook worden bestuurders met een code 105 aangeraden om de eerste twee jaar niet meer te rijden dan gemiddeld vier uur per dag, tot een maximum van 28 uur per week.

Ook de geldigheid van een rijbewijs is anders bij een bestuurder met epilepsie. Zo wordt eerst een rijbewijs afgegeven voor een periode van twee jaar, daarna voor drie jaar en dan onbeperkt. Een beginnende bestuurder met epilepsie moet dus na twee jaar opnieuw een Gezondheidsverklaring invullen en opsturen naar het CBR.

Voor bestuurders met een groot rijbewijs, voor een vrachtwagen of een bus, zijn de regels strenger. Zo moet iemand die één aanval heeft gehad en geen medicijnen tegen epilepsie slikt vijf jaar aanvalsvrij zijn voordat hij of zij weer de weg op mag. Bij meerdere aanvallen is dit tien jaar. Het CBR wil bij een groot rijbewijs daarnaast altijd een specialistisch rapport ontvangen van een neuroloog. Ook de geldigheid is anders, namelijk eerst een jaar, daarna drie jaar en vervolgens elke vijf jaar.

Gevaarlijke factor

Voor Jan Schilder is epilepsie en verkeer een moeilijk onderwerp. De uiteindelijk fatale epileptische aanval van zijn vriend heeft indruk gemaakt. Toch zou Jan nooit durven zeggen dat iemand met epilepsie geen rijbewijs zou moeten kunnen halen. “In vind dat iedereen die vrijheid moet hebben. Al neemt dit niet weg dat het een gevaarlijke factor blijft. Als mensen consciëntieus leven, wordt deze gevaarlijke factor wel verkleind.”

Aan dat laatste ontbreekt het soms wel volgens de rijschoolhouder. Een voorbeeld is die jongeman die tijdens de rijles een aanval kreeg. Hij heeft al van jongs af aan epilepsie, maar hij zit helemaal in het Volendamse uitgaansleven. Hij dronk veel in de weekenden en rookte als een ketter. Dan gaat er bij mij wel wat kriebelen. Je hebt die ziekte, maar je let niet op je gezondheid.”

De overgrote meerderheid van mensen met epilepsie gaat er volgens Schilder gelukkig wel heel gewetensvol mee om. “De groep die met drank of drugs de weg op gaat, is volgens mij een veel groter risico. Ik ben er een voorstander van dat iedere weggebruiker een psychologische test moet ondergaan voordat hij of zij een rijbewijs krijgt, want het hebben van een rijbewijs wil nog niet zeggen dat je een goede en veilige chauffeur bent. Wat je op de weg ziet aan agressie en asociaal gedrag is schrikbarend. Anderzijds zijn er mensen die al dertig jaar zonder rijbewijs rijden, maar nog nooit door de politie zijn aangehouden. Vaak rijden die mensen wel heel erg netjes, want anders houdt je dat ook niet vol. Iemand die lichamelijk wat mankeert is niet direct ongeschikt om aan het verkeer deel te nemen, want die mensen gaan daar vaak heel bewust mee om,” benadrukt Jan Schilder. “Toch is en blijft het moeilijke materie.”

Door: Marc Olde Kalter

Bron: Verkeerspro
Auteur: Redactie
Publicatie datum: Wed, 10 Jun 2020 04:55:49 +0000

Waar geeft NXXT autorijschool A van Putten rijles

Autorijlessen Benschop, Autorijlessen Bilthoven, Autorijlessen Bodegraven, Autorijlessen Breukelen, Autorijlessen Bunnik, Autorijlessen De Bilt, Autorijlessen Driebruggen, Autorijlessen Gouda, Autorijlessen Haarzuilens, Autorijlessen Haastrecht, Autorijlessen Houten,Autorijlessen IJsselstein, Autorijlessen Kockengen, Autorijlessen Leidsche Rijn, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Maarssen, Autorijlessen Montfoort, Autorijlessen Moordrecht, Autorijlessen Nieuwegein, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Reeuwijk, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Stolwijk, Autorijlessen Utrecht, Autorijlessen Vianen, Autorijlessen Vleuten, Autorijlessen Vreeswijk, Autorijlessen Waddinxveen, Autorijlessen Woerden, Autorijlessen Zeist, Autorijlessen Zuilen.

Autorijlessen Utrecht
Stacaravan kopen Utrecht
Nagelstudio de Meern
Nagelstudio Woerden
Nagelstudio Vleuten
Nagelstudio Utrecht
Online Marketingbureau Utrecht
Rijschool Utrecht
Tuinaanleg Utrecht
Hovenier Utrecht

Leave a Reply