Geen ‘kuchscherm’ bij praktijkexamen, mondkapje blijft verplicht

By 16 juni 2020 Nieuws, VerkeersPro No Comments

Het CBR ziet af van het gebruik van kuchschermen tussen de leerling en de examinator. Wel blijft het instituut mondkapjes gebruiken om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. TNO onderzocht het nut van de schermen, de RDW keek naar de veiligheid.
Het CBR vroeg onderzoeksinstituut TNO om onderzoek te doen naar beschermingsmiddelen in examenvoertuigen om zo de verspreiding van het virus tegen te gaan. In het onderzoek is naar verschillende maatregelen gekeken om de kans op besmetting met het coronavirus in de auto te reduceren. Op basis van de conclusies gaat het rijvaardigheidsbureau door met het gebruik van een mondkapje door examinator en kandidaat. Daarnaast gelden diverse andere hygiënevoorschriften om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zo mag de rijinstructeur niet meerijden met het examen en moet de auto op voorhand worden gedesinfecteerd.

Schermen

Bij het onderzoek naar beschermingsmiddelen in examenvoertuigen stonden het terugdringen van de besmettingsrisico’s en de mogelijke gevolgen voor de verkeersveiligheid centraal. De toepassing van harde schermen of van flexibel folie vermindert weliswaar de kans op besmetting door hoesten en niezen, maar heeft weinig effect op besmetting door ademen en praten. De kans op indirecte overdracht wordt mogelijk vergroot, doordat het virus achterblijft op de schermen. Daarnaast leveren de schermen extra risico’s op voor het zicht en voor verwondingen bij ongevallen.

Terwijl TNO onderzocht of een kuchscherm kon bijdragen aan het tegengaan van de verspreiding, keek de RDW naar de veiligheid. Zij geven aan dat het plaatsen van afscherming tussen de bestuurder en de bijrijder grote risico’s met zich meebrengt, waardoor dit wordt afgeraden.

Drie mensen in de auto

Wel is het plaatsen van afscherming tussen de eerste en tweede zitrij mogelijk is, mits er aan diverse veiligheidsvoorschriften is voldaan. Zo’n scherm maakt het mogelijk om met twee leerlingen tegelijk in de auto te rijden (het zogeheten taxirijden), of om tijdens een praktijkexamen een derde persoon mee te laten rijden. Dat maakt het mogelijk om tijdens het rijexamen de instructeur te laten meerijden. Ook het examen directiechauffeur kan dan weer doorgaan. Dit scherm maakt het ook bijvoorbeeld mogelijk om rijinstructeurs in opleiding de stage te laten afronden. Het CBR geeft hierover nog geen uitsluitsel.

UPDATE 14 juni: De RDW brengt deze testuitslagen als advies over naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat betekent niet dat het nu is toegestaan om in de lesauto met een scherm en een tweede leerling achterin te rijden. Er is een aantal uitzonderingssituaties rondom examens. Later deze week moet er meer duidelijkheid komen over het gebruik van schermen en de mogelijkheden die dat biedt. 

Die veiligheidsvoorschriften voor een scherm tussen de zitrijen zijn:

  • de goede werking van veiligheidssystemen mag niet worden gehinderd, bijvoorbeeld de veiligheidsgordel en airbags;
  • er moet een rechterbuitenspiegel zijn gemonteerd (dit is al verplicht voor voertuigen in gebruik genomen na 25 januari 2010);
  • er mag geen sprake zijn van nadelige invloed op het zicht, door bijvoorbeeld schittering, vertekend beeld of gebrekkige ontwaseming;
  • het moet mogelijk blijven de auto snel te kunnen verlaten. De afscherming mag de doorgang naar buiten niet belemmeren;
  • het materiaal van de afscherming mag niet leiden tot lichamelijk letsel bij een aanrijding, bijvoorbeeld door versplintering van het scherm in scherpe delen; polycarbonaat of gelijkwaardig materiaal versplintert niet of zeer moeilijk in scherpe delen. Het gebruik van plexiglas voldoet hier niet aan, omdat het kan breken of scheuren waarbij scherpe randen kunnen ontstaan die mogelijk verwondingen veroorzaken;
  • de afscherming moet deugdelijk bevestigd zijn en mag niet los op een zitplaats rusten.

Mondkapjes

Het dragen van een niet-medisch mondkapje verkleint de kans op besmetting, zowel bij hoesten en niezen als bij ademen en praten, concludeert TNO. Daarnaast wordt de kans op indirecte besmetting kleiner doordat neus en mond niet of moeilijk met de handen kunnen worden aangeraakt. Hierbij worden de risico’s nog verder teruggedrongen bij gebruik van bril, handschoenen en reinigingsmaatregelen. Daarnaast ziet TNO het ventileren van het voertuig, naast de triage voorafgaand aan het examen, als een belangrijke voorzorgsmaatregel om de besmettingskans verder te verkleinen.

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek gaat het CBR door met het gebruik van mondkapjes door zowel examinator als kandidaat tijdens de examenrit. Ook blijft het CBR handschoenen en veiligheidsbrillen ter beschikking stellen aan zijn medewerkers. Verder wordt het ventileren van het voertuig opgenomen in het protocol.

Bron: Verkeerspro
Auteur: Rieneke Kok
Publicatie datum: Wed, 10 Jun 2020 08:31:14 +0000

Waar geeft NXXT autorijschool A van Putten rijles

Autorijlessen Benschop, Autorijlessen Bilthoven, Autorijlessen Bodegraven, Autorijlessen Breukelen, Autorijlessen Bunnik, Autorijlessen De Bilt, Autorijlessen Driebruggen, Autorijlessen Gouda, Autorijlessen Haarzuilens, Autorijlessen Haastrecht, Autorijlessen Houten,Autorijlessen IJsselstein, Autorijlessen Kockengen, Autorijlessen Leidsche Rijn, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Maarssen, Autorijlessen Montfoort, Autorijlessen Moordrecht, Autorijlessen Nieuwegein, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Reeuwijk, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Stolwijk, Autorijlessen Utrecht, Autorijlessen Vianen, Autorijlessen Vleuten, Autorijlessen Vreeswijk, Autorijlessen Waddinxveen, Autorijlessen Woerden, Autorijlessen Zeist, Autorijlessen Zuilen.

Autorijlessen Utrecht
Stacaravan kopen Utrecht
Nagelstudio de Meern
Nagelstudio Woerden
Nagelstudio Vleuten
Nagelstudio Utrecht
Online Marketingbureau Utrecht
Rijschool Utrecht
Tuinaanleg Utrecht
Hovenier Utrecht

Leave a Reply