‘Rijles in een automaat moet de norm worden’

By 14 maart 2020 Nieuws, VerkeersPro No Comments

Het merendeel van de rijbewijsleerlingen van Verkeersschool Veronica start de rijopleiding in een elektrische auto. Volgens eigenaar Ernest Alvares moet dit type auto de norm worden in de rijschoolbranche. “Het vervallen van de automaatcode 78 op het rijbewijs moet het gevolg zijn van een beweging in de markt, niet het startpunt.” In de keuze voor een lesauto zou het milieu centraal moeten staan, vindt hij.

Het imago van rijden in een automaat is dat het voor de kneusjes is, voor de minder handige leerling. Rijden in een automaat is allesbehalve sexy. “Dat kan wel anders”, vindt rijschoolhouder Alvares van Verkeersschool Veronica uit Utrecht. “Elektrisch rijden is juist heel toekomstgericht. Het is duurzaam en door de rijhulpsystemen die in de auto’s zitten is het ook nog veiliger. De ontwikkeling van de brandstofauto is ten einde, dat is een wereldwijde beweging.”

De ondernemer vindt dat de rijschoolbranche te veel blijft hangen aan voertuigen op fossiele brandstoffen. “Auto’s worden kostbaarder en ondertussen gaat de lesprijs maar niet omhoog.”

Automaatcode 78

Momenteel krijgt iedereen die afrijdt in een automaat de beperkende code 78 op het rijbewijs. Vorig jaar reed iets minder dan 3 procent van de examenkandidaten voor het rijbewijs bij het CBR af in een automaat. Met de code mogen zij niet in een handgeschakelde auto rijden. In Duitsland wordt dit jaar de code geschrapt en ook op een breder Europees niveau wordt er gekeken naar het schrappen van de code. Alvares wil niet wachten tot de automaatcode eraf gaat voordat hij met zijn rijschool overstapt op elektrisch rijden. “Het initiatief voor verandering zou vanuit de branche zelf moeten komen.”

Grote transitie

Als Alvares het over ‘de branche’ heeft, dan bedoelt hij fulltime rijscholen. Verkeersschool Veronica is een grote rijschool waar rijles wordt gegeven voor alle rijbewijzen, Alvares heeft twintig instructeurs op de weg. Hij neemt zijn vak serieus en heeft een uitgesproken mening over wat er nodig is om de branche te professionaliseren.

In de professionaliseringsslag liggen de parttime eenmanszaken dwars, vindt hij, en dat is een grote groep. “Zij houden de innovatie tegen.” Volgens zijn berekeningen is een minimum aantal van 1557 lesuren per jaar nodig voor een instructeur om boven het minimumloon te komen.

“We zitten nu in een dictatuur van de meerderheid.” Hij legt uit: “Omschakelen naar elektrisch rijden vraagt om investeringen en inspanning. Het is een grote transitie. De parttime eenmanszaken kunnen de omschakeling naar elektrisch helemaal niet maken, ze hebben de middelen noch de motivatie om de branche als geheel naar het volgende niveau te tillen. En omdat in dit deel van de branche niet wordt geïnvesteerd in de toekomst, wordt de lesprijs kunstmatig laag gehouden.”

We zitten in een dictatuur van de meerderheid

Profileren

Dat de omslag van fossiele brandstof naar stroom er gaat komen, staat voor Alvares als een paal boven water. “Je moet je afvragen hoe je je als rijschool wilt profileren. Ga je nu al met elektrisch aan de slag of doe je dat achteraf? Een voordeel van die meerderheid van parttime eenmanszaken is dat ik me nu al heel duidelijk kan profileren als een toekomstgerichte rijschool. Ik wil knetterhard innoveren om met de professionele, fulltime rijscholen verder te gaan.”

Schakelbak

Toch is er ook nog gewoon veel vraag naar een rijden in een geschakelde lesauto. “De leerlingen zelf willen echt wel elektrisch rijden, de ouders vragen nog om een schakelbak. Dat bieden we dan ook gewoon, we zitten nog altijd vóór het omslagpunt. Maar vrijwel iedereen start elektrisch. Zeker 80 procent van de leerlingen heeft in een elektrische auto gereden voor ze examen doen.”

De leerlingen zelf willen elektrisch rijden

Hulpsystemen

De nieuwe auto’s vragen om méér rijlessen, concludeert Alvares. Elektrisch rijden gaat hand in hand met rijhulpsystemen, ADAS. “En het zijn húlpsystemen, he?” benadrukt de rijschoolhouder. “Je moet niet achterover leunen als bestuurder. Wij leren leerlingen dat ze in moeten grijpen voordat de systemen het doen. Je wilt een automobilist opleiden voor de toekomst. Of misschien nog wel scherper gesteld: we moeten rijinstructeurs opleiden, want de auto is in de toekomst zelf de leerling.”

Het CBR heeft ook een rol te spelen in de omschakeling naar elektrisch. Voor Alvares doet het rijvaardigheidsbureau nog veel te weinig. “De rijprocedure gaat helemaal niet in op rijden in een automaat of elektrisch rijden. Het examen moet anders worden ingericht, of misschien moeten we er zelfs wel helemaal vanaf. Het milieu moet naast de verkeersveiligheid een centrale rol krijgen in het examen.”

Lees ook: 

Bron: Verkeerspro
Auteur: Rieneke Kok
Publicatie datum: Thu, 12 Mar 2020 08:21:44 +0000

Waar geeft NXXT autorijschool A van Putten rijles

Autorijlessen Benschop, Autorijlessen Bilthoven, Autorijlessen Bodegraven, Autorijlessen Breukelen, Autorijlessen Bunnik, Autorijlessen De Bilt, Autorijlessen Driebruggen, Autorijlessen Gouda, Autorijlessen Haarzuilens, Autorijlessen Haastrecht, Autorijlessen Houten,Autorijlessen IJsselstein, Autorijlessen Kockengen, Autorijlessen Leidsche Rijn, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Maarssen, Autorijlessen Montfoort, Autorijlessen Moordrecht, Autorijlessen Nieuwegein, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Reeuwijk, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Stolwijk, Autorijlessen Utrecht, Autorijlessen Vianen, Autorijlessen Vleuten, Autorijlessen Vreeswijk, Autorijlessen Waddinxveen, Autorijlessen Woerden, Autorijlessen Zeist, Autorijlessen Zuilen.

Autorijlessen Utrecht
Stacaravan kopen Utrecht
Nagelstudio de Meern
Nagelstudio Woerden
Nagelstudio Vleuten
Nagelstudio Utrecht
Online Marketingbureau Utrecht
Rijschool Utrecht
Tuinaanleg Utrecht
Hovenier Utrecht

Leave a Reply