‘Rijschoolbranche moet afspraken maken over milieuzones’

Is het voor een rijschoolhouder nog verstandig om voor een dieselauto te kiezen? De berichten rond dit onderwerp zijn tegenstrijdig. Amsterdam kondigt aan diesel en benzine over tien jaar te willen weren uit de binnenstad, terwijl sommige autofabrikanten tegelijkertijd flink in diesel investeren. Tijdens de Nationale Rijschooldag op dinsdag 18 juni vertelt Wout Benning van RAI Vereniging over de belangrijkste trends voor rijschoolhouders op het gebied van brandstof. 

‘Stop met het demoniseren van diesel’. Het was vorige week een felle oproep van Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt. Volgens Bovag hebben we de moderne, schone euro6-diesel de komende jaren ‘keihard’ nodig om de klimaatdoelen te halen: “Een diesel stoot immers per definitie minder CO2 uit vergeleken met een zelfde benzinemodel. En de modernste diesels zijn zeer schoon.”

Imagoprobleem

Wout Benning, beleidsadviseur van Rai Vereniging, herkent het hardnekkige imagoprobleem van diesel. “Door de komst van de nieuwe wetgeving WLTP met RDE, die sinds vorig jaar actief is, zijn alle diesels die nu op de markt komen heel schoon in de praktijk. Ze zijn zelfs vergelijkbaar met een schone benzinemotor. Maar in de publieke opinie is dat verschil er natuurlijk wel: diesel heeft de smet over zich, terwijl benzine dat niet heeft.”

Daarbij komt dat Nederland een typisch benzineland is, vertelt Benning. “Slechts 17,5 procent (cijfers 2017, red.) van de nieuwe voertuigen in Nederland was een diesel, terwijl dat in Duitsland zo’n 39 procent was en in België zelfs 46,5 procent was. Onze overheid heeft benzine fiscaal gezien altijd begunstigd ten opzichte van diesel. Pas na zo’n 30 tot 40.000 kilometer is diesel voor de consument interessant. Ook stuurt de Nederlandse overheid op het gebied van bijtelling sterk op elektrisch vervoer.”

Strenge milieuzones

Dit alles vertaalt zich volgens Benning ook in toekomstplannen van lokale overheden, zoals dat van Amsterdam. Als het aan de beleidsmakers van Amsterdam ligt, mogen voertuigen op benzine of diesel vanaf 2030 niet meer de stad in. Benzine- en dieselmotoren moeten worden vervangen door uitstootvrije alternatieven zoals elektrisch vervoer en aandrijving op waterstof.

Volstrekt onrealistisch, was de stelling van Rai Vereniging: “Geen misverstand, ook wij denken dat uiteindelijk (bijna) al het vervoer batterij- en waterstof-elektrisch aangedreven zal zijn en daarmee emissieloos”, aldus de Rai Vereniging destijds in een verklaring. “Maar zeker niet per 2030, en niet voor de 200.000 die zich dagelijks binnen de ring van Amsterdam bewegen. In de overgangsperiode worden de komende jaren, naast elektrische auto’s, allerlei zeer schone en zuinige (plug-in) hybrides, diesel- en benzineauto’s geïntroduceerd, die uitstekend passen in een succesvol stedelijk luchtbeleid. En die auto’s rijden in 2030 zeker nog rond, óók in Amsterdam.”

Rijles in Amsterdam

Het Amsterdamse plan is afhankelijk van veel factoren, vertelt Benning. “Zijn de elektrische auto’s beschikbaar, zijn ze betaalbaar en kan de laadinfrastructuur dit aan? Met heel veel inspanning kunnen de doelstellingen misschien gehaald worden, maar er zitten heel wat uitdagingen aan. Er is bijvoorbeeld een compleet andere laadinfrastructuur nodig. Een rijschool uit Amsterdam moet wel op voldoende plekken kunnen snelladen. Twintig minuten stilstaan kan misschien worden gecombineerd met een lunch, maar twee of drie uur stilstaan is geen optie.”

Dan is er nog de vraag in hoeverre het mogelijk moet blijven voor jongeren in Amsterdam om in een schakelauto les te krijgen. “Ik denk dat de rijschoolbranche bij de gemeente Amsterdam zou moeten pleiten voor afspraken met rijscholen, zodat zij nog met benzine- of dieselauto’s de stad in kunnen om te leren schakelen”, zegt Benning.

De presentatie van Wout Benning is onderdeel van het Ondernemersontbijt. Tijdens dit ontbijt krijgen rijschoolhouders aan de hand van vier presentaties praktische tips mee. Naast de RAI Verenigingen zijn er ook presentaties van de Politie Oost-Brabant, het Ondernemersklankbord en Dation. Ook deelnemen aan het ontbijt? Schrijf je dan in voor de Nationale Rijschooldag of bekijk het programma.

Bron: Verkeerspro
Auteur: Nadine Kieboom
Publicatie datum: Wed, 29 May 2019 08:20:54 +0000

Waar geeft NXXT autorijschool A van Putten rijles

Autorijlessen Benschop, Autorijlessen Bilthoven, Autorijlessen Bodegraven, Autorijlessen Breukelen, Autorijlessen Bunnik, Autorijlessen De Bilt, Autorijlessen Driebruggen, Autorijlessen Gouda, Autorijlessen Haarzuilens, Autorijlessen Haastrecht, Autorijlessen Houten,Autorijlessen IJsselstein, Autorijlessen Kockengen, Autorijlessen Leidsche Rijn, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Maarssen, Autorijlessen Montfoort, Autorijlessen Moordrecht, Autorijlessen Nieuwegein, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Reeuwijk, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Stolwijk, Autorijlessen Utrecht, Autorijlessen Vianen, Autorijlessen Vleuten, Autorijlessen Vreeswijk, Autorijlessen Waddinxveen, Autorijlessen Woerden, Autorijlessen Zeist, Autorijlessen Zuilen.

Autorijlessen Utrecht
Stacaravan kopen Utrecht
Nagelstudio de Meern
Nagelstudio Woerden
Nagelstudio Vleuten
Nagelstudio Utrecht
Online Marketingbureau Utrecht
Rijschool Utrecht
Tuinaanleg Utrecht
Hovenier Utrecht

Leave a Reply