‘Tekort aan goede rijinstructeurs’

By 27 oktober 2020 Nieuws, VerkeersPro No Comments

Rijles Zonder Stress is een landelijke franchiseformule. Directeuren Marloes van Deventer en Ismaël van Reede waren onlangs te gast bij RijschoolProTV om te praten over de actuele ontwikkelingen in de sector, zoals lesprijzen, het tekort aan instructeurs en allerlei corona perikelen.
Rijles Zonder Stress is een franchiseformule, maar jullie runnen ook een eigen vestiging. Hoe zit dat?
Ismaël van Reede: “Dat klopt. Het is een formule en ik geef zelf ook rijles in mijn eigen Rijles Zonder Stress vestiging. Daardoor kan ik onze franchisenemers goed begeleiden in de praktijk van de rijinstructie. Ik ben zelf ook ooit begonnen als rijinstructeur bij een andere franchiseformule en werd toen volledig in het diepe gegooid, zowel in het lesgeven als in het ondernemen. Ik heb alles zelf uit moeten vinden en ik weet dus ook precies tegen welke dingen beginnende rijinstructeurs aan lopen.”

Marloes, wat is jouw rol binnen het bedrijf?
Marloes van Deventer: “Ik hou me bezig met alle marketingactiviteiten van Rijles Zonder Stress en als het om ondernemerszaken gaat, dan hebben de franchisenemers het meeste contact met mij. Ook nieuwe franchise kandidaten hebben als eerste mij aan de telefoon. Daarnaast verzorg ik alle marketing voor klantenwerving en de werving van nieuwe franchisenemers en ben ik degene met het meeste contact met onze leveranciers.”

Waarvoor staat Rijles Zonder Stress?
Marloes: “Wij zeggen altijd: We zijn een rijschool voor iedereen die zeker op weg wil, jong en oud, mét en zónder rijbewijs. Mensen kunnen bij ons dus hun rijbewijs halen, rijangst overwinnen of een opfriscursus doen. Al onze rijinstructeurs zijn gespecialiseerd in RIS, rijangst en faalangst.
Ismaël: “Ongeveer de helft van onze klanten heeft al een rijbewijs. Daarom leggen wij ook veel minder examens af dan andere rijscholen. Daarnaast vinden we een goed slagingspercentage heel belangrijk, dus leerlingen gaan pas naar het examen als ze daar klaar voor zijn. Dankzij de RIS lesmethode weten leerlingen uiteindelijk ook zelf precies te vertellen of ze al examenklaar zijn of waar nog aan moet worden gewerkt.”

Hoe onderscheid de formule zich ten opzichte van anderen?
Marloes: “Je krijgt als instructeur een leuke mix van klanten. Wij zijn geen prijsvechter en hebben een prestatiebonus. We hielden ons al aan de erecode franchise, die in januari 2021 vervangen wordt door de franchisewet en we begeleiden nieuwe franchisenemers. Je rijdt in een moderne leaseauto, de marketing is verzorgd en je hebt nagenoeg geen omkijken naar de administratie.

Sinds 14 oktober oktober gelden er nieuwe coronaregels. De regels in de rijschoolsector zijn vooralsnog niet aangescherpt. Hoe gaan jullie met alle maatregelen om?
Ismaël: “We zijn blij dat er niet weer een rijlesverbod is ingesteld zoals in maart. Dat hadden we voor nu eigenlijk ook niet echt verwacht. We moeten gewoon met zijn allen voorzichtig blijven en verantwoordelijkheid nemen. Ook houden we ons uiteraard aan de extra corona-regels van het CBR”

Meerdere rijscholen hebben hun werk al eens stil moeten leggen vanwege quarantaine of ziekte. Uit een poll van RijschoolPro blijkt dat het geldt voor ongeveer een kwart van de sector. Is dit jullie ook al eens overkomen?
Marloes: “Nee wij hebben dit zelf gelukkig nog niet meegemaakt. We nemen de nodige hygiëne maatregelen. En we zien dat klanten ook wel zelf hun verantwoordelijkheid nemen door niet te komen als ze zelf gezondheidsklachten hebben, of met iemand in aanraking zijn geweest die besmet is. Ze laten zich dan testen en gaan indien nodig in quarantaine.”

Na de lockdown begin dit jaar is het bij de meeste rijscholen druk, de agenda’s zijn vol en er zijn lange wachtlijsten. Geldt dat ook voor jullie?
Marloes: “Google trends geeft weer hoe populair een zoekterm in een bepaalde periode is ten opzichte van andere zoektermen die mensen gebruiken online. Normaal zie je door het jaar heen bepaalde standaard pieken en dalen, bijvoorbeeld rond november en december zijn mensen meer bezig met sinterklaas en dat kerst, dan met het online oriënteren op rijscholen. In januari zien we het dan altijd weer ‘loskomen’ en ontstaat er weer een piek, die meestal aanhoudt tot aan de zomermaanden, wanneer iedereen weer meer met vakantie bezig is.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding

“De vakantieperiode is altijd wel een goede periode voor rijlessen, omdat mensen dan veel tijd hebben, maar het is een minder goede periode voor het werven van klanten. Corona heeft dit jaar de boel aardig op zijn kop gezet en ook in het online zoekgedrag zie je dit terug. Je ziet dat de interesse vanaf 15 maart naar een totaal dieptepunt zakte. Dit was het moment dat het CBR haar deuren sloot. Je ziet dat er nog wel op wat op rijschool gezocht werd, maar dit waren dan vooral corona gerelateerde zoektermen.”
“Vanaf 11 mei toen het rijles verbod weer werd opgeheven, wilde iedereen ineens weer gaan rijlessen. Er ontstond een enorme piek aanmeldingen ook, die niet vergelijkbaar is met welke eerdere piek dan ook.”

Is er meer vraag naar rijlessen dan de markt aankan? Is er een tekort aan instructeurs?
Ismaël: “Jazeker, er is absoluut een tekort aan rijinstructeurs en dan met name aan goede rijinstructeurs.”
Marloes: “Wij hadden natuurlijk al de ambitie om te groeien, maar nu er zoveel vraag is vanuit de markt hebben we ook echt behoefte aan mensen die snel kunnen starten. Dus bijvoorbeeld mensen die al bijna klaar zijn met hun opleiding of die nu in loondienst werken en graag hun eigen rijschool willen starten onder de vlag van Rijles Zonder Stress.
Mensen die ook echt het verschil willen maken voor onze klanten. We zijn met spoed op zoek 3-4 rijinstructeurs in de regio Utrecht en nog 1-2 rijinstructeurs in de regio’s Amersfoort, Ede, Roosendaal, Breda en Tilburg, maar ook in andere regio’s zijn we nog volop aan het werven.”

Heeft corona ook effect gehad op de aanwas van nieuwe instructeurs?
Marloes: “We zien een verschuiving in het type aanmeldingen dat we krijgen. Voorheen kregen we heel veel aanmeldingen van rijschoolhouders die het niet lukte om zelfstandig voldoende klanten binnen te halen. Nu het aanbod aan klanten zo groot is, merk je dat zelfs deze rijscholen nu voldoende werk hebben. Wij verwachten deze groep wel weer meer aan te trekken om het moment dat deze piek voorbij is. Verder zien we nu aanmeldingen van mensen die vóór corona van plan waren zelfstandig een eigen rijschool te starten, maar door corona toch voor loondienst hebben gekozen, maar daar uiteindelijk toch niet blij mee zijn en dan kiezen voor franchise als mooie tussenoplossing.”

Het CBR kwam begin deze maand met een nieuwe tarievenlijst. Is dat voor jullie reden om de prijzen onder de loep te nemen?
Marloes: “Jazeker. Ieder jaar bekijken we opnieuw de les- en examenprijzen. Doordat we landelijk zitten en de lesprijzen per regio verschillen, kijken we altijd over alle regio’s heen voor het bepalen van onze nieuwe lesprijzen. En de verhoging van het CBR bepaalt in hoeverre onze examenprijzen omhoog gaan.”

De rijschoolsector wordt momenteel onder de loep genomen door de overheid, dat volgt op de plannen van Samen Sterk, een groepje dat staat voor professionalisering van de branche. Het lijkt erop dat er een verplicht keurmerk gaat komen in de toekomst. Is dat nodig?
Marloes: “Als een keurmerk gaat helpen bij het verbeteren van de kwaliteit dan zou dat mooi zijn. Zelf doen wij dat door onze rijinstructeurs te coachen en te voorzien van handige tips vanuit de praktijk.”

Wat staat er voor jullie rijschool en voor de formule de komende tijd nog op stapel?
Marloes: “Een heleboel! Sowieso gaat iedereen de komende tijd meer van ons zien. In samenwerking met een bureau zijn we bezig om mooie nieuwe marketingcampagnes te ontwikkelen voor zowel klantenwerving als voor de werving van nieuwe franchisenemers. En sinds kort hebben we een bonus voor franchisenemers die nieuwe franchisenemers aanbrengen. Voor iedere franchisenemer die zij aanbrengen, ontvangen zij maandelijks een mooie korting op hun fee. Dit leverde ons binnen een dag al een aanmelding van een nieuwe franchisenemer op! Deze franchisenemer is kort daarna ook bij ons gestart.”

Bron: Verkeerspro
Auteur: Rieneke Kok
Publicatie datum: Fri, 23 Oct 2020 05:19:11 +0000

Waar geeft NXXT autorijschool A van Putten rijles

Autorijlessen Benschop, Autorijlessen Bilthoven, Autorijlessen Bodegraven, Autorijlessen Breukelen, Autorijlessen Bunnik, Autorijlessen De Bilt, Autorijlessen Driebruggen, Autorijlessen Gouda, Autorijlessen Haarzuilens, Autorijlessen Haastrecht, Autorijlessen Houten,Autorijlessen IJsselstein, Autorijlessen Kockengen, Autorijlessen Leidsche Rijn, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Maarssen, Autorijlessen Montfoort, Autorijlessen Moordrecht, Autorijlessen Nieuwegein, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Reeuwijk, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Stolwijk, Autorijlessen Utrecht, Autorijlessen Vianen, Autorijlessen Vleuten, Autorijlessen Vreeswijk, Autorijlessen Waddinxveen, Autorijlessen Woerden, Autorijlessen Zeist, Autorijlessen Zuilen.

Autorijlessen Utrecht
Stacaravan kopen Utrecht
Nagelstudio de Meern
Nagelstudio Woerden
Nagelstudio Vleuten
Nagelstudio Utrecht
Online Marketingbureau Utrecht
Rijschool Utrecht
Tuinaanleg Utrecht
Hovenier Utrecht

Leave a Reply