Zomerinterview: Patricia Nijman helpt mensen met een verkeerstrauma

By 11 augustus 2020 Nieuws, VerkeersPro No Comments

Grote mond, maar met een klein hartje. Patricia Nijman van Nijman Rijopleidingen is een specialist op het gebied van rijangst en verkeerstrauma’s, mede door haar eigen ervaringen. “Voor mijn leerlingen ben ik bikkelhard”, zegt ze. “Ik ga niet mee in de emoties. Je kiest er voor om in de auto te stappen, de reden waarom je dat doet, moet je voor ogen houden.”
Wat voor lessen geeft Nijman Rijopleidingen? Vooral autorijles. We hebben ook motor, bromfiets en BE. We rijden met opvallend oranje Volvo’s, de XC40 en de V40 en de V60 als automaat. Ja, de vraag naar rijles in een automaat neemt wel toe. We zijn met z’n vijven, ik doe nu de B en rijden met aanhanger. Als rijschool is ons specialisme rijangst en begeleiding van mensen met een trauma. We zitten in Venhuizen en rijden in de regio West-Friesland.

Hoe lang ben je al instructrice? Nu negen jaar. Ik werkte daarvoor in de training van diensthonden, bijvoorbeeld voor bewaking. Na een aanrijding besloot ik rijinstructrice te worden. Ik nam me voor om iedereen te leren beter auto te rijden. Van het ongeluk heb ik zeker twee jaar last gehad, maar ik was vastberaden om het naar iets positiefs te draaien. Dat is gelukt. Na de start werd het steeds drukker, toen is mijn man Patrick er ook bijgekomen. Je komt als leerling bij ons omdat we anders zijn dan anderen. Je krijgt hier heel persoonlijk les, echt een-op-een.

Inmiddels werk je met vijf instructeurs. Vertel eens wat meer over het team? In 2016 had ik opnieuw een aanrijding. In de lesauto, met een leerling erbij, werd ik van achter aangereden. In die herstelperiode kwam Marcel Lehmann het team tijdelijk versterken. Dat paste zó goed, dat we hem niet meer wilde laten gaan. Later zijn Robin van Putten en Bianca Maartens erbij gekomen. Bianca ken ik vanuit de paardenhobby en Robin is een oud-leerling. Toen ik haar rijles gaf dacht ik al dat ze een goede instructrice zou zijn en dat blijkt in de praktijk ook zo te zijn.

Emoties beïnvloeden hoe je rijdt

De rijschool heeft als specialisme rijangst en rijden met een verkeerstrauma. Helpt het dat je daar zelf ervaring mee hebt? Ja, absoluut. En ook faalangst is me niet vreemd. Toen ik mijn instructeurspas voor de komende jaren weer verlengde, had ik het heel zwaar voor het examen. Ik weet waar ik het over heb. Ik heb misschien een grote mond, maar een klein hartje. Voor mijn leerlingen ben ik bikkelhard, ik ga niet mee in de emoties. Je kiest er voor om in de auto te stappen, de reden waarom je dat doet moet je voor ogen houden. Dat vertel ik ze. Draai het naar iets positiefs. Emoties beïnvloeden hoe je rijdt, dat moet je los zien te laten.

Wat voor leerlingen heb je in de auto? Van alles, echt heel uiteenlopend. Denk aan mensen die een ongeluk hebben gehad en willen werken aan hun zelfvertrouwen in het verkeer. En natuurlijk ook leerlingen die voor het eerst rijden. Onlangs had ik een vrouw van 82 in de auto. Haar man reed altijd, maar zijn gezondheid wordt slechter en ze willen samen toch mobiel blijven. Ik help haar om weer meer vertrouwd te raken met het verkeer. Ik heb haar wel het advies meegegeven om automaat te gaan rijden, dat geeft meer ruimte om te reageren op het verkeer om haar heen.

Verzorg je ook theorieles? Dat hebben we wel gedaan, we willen ook een zo compleet mogelijk pakket bieden aan de leerlingen. Ik werk nu samen met René Querido van onlineverkeerstheorie.nl. Hij is mijn oude mentor van de opleiding. Via de site hebben leerlingen een-op-eenbegeleiding, gewoon thuis. De samenwerking loopt nog maar kort en een aantal leerlingen is het gaan volgen. Tot dusverre zijn we erg tevreden.

Vind je dat professionalisering van de rijschoolsector nodig is? Ja. Maar hoe dat concreet vorm moet krijgen, daar ben ik niet uit. Ik word niet enthousiast van de plannen van de Alliantie Samen Sterk. Er gebeurt te veel over het hoofd van de instructeur heen. Ik ben lid van de LBKR, maar voel daar nu wel een afstand toe. Ik ben ook betrokken geweest bij de opstart van de RST, het Rijschool Samenwerkings Team, met het idee om te luisteren naar wat er speelt en belangrijk is voor de instructeur.

Welke positie heeft jouw rijschool in de markt qua lesprijs? We zitten aan de voordelige kant, we vragen 40 euro per uur. Dat is wel een bewuste keuze, als rijschool moet je ook kijken naar wat er in je omgeving gebeurt. Ik ben de rijschool begonnen met het idee om iederéén beter te leren rijden, dat geldt ook voor de mensen met een kleinere portemonnee.

Heb je door corona een achterstand opgelopen? Niet per se, we hebben geen wachttijd. Wel moeten we eventjes een tandje harder lopen. Nog niet alle leerlingen met een uitgesteld examen zijn opnieuw opgeweest, wat dat betreft zit er wel vertraging in.

In de lesauto heb ik véél meer geduld

We kennen je van TV, je draait al een aantal seizoenen mee als jurylid bij de het programma De Slechtste Chauffeur van Nederland. Wat heeft het programma je gebracht? In het eerste jaar heeft het me natuurlijk wel naamsbekendheid gebracht. En ook een hoop commentaar. Dat probeer ik zoveel mogelijk naast me neer te leggen. Ik ben in de lesauto anders dan op TV. In het programma komen kandidaten die al een rijbewijs hebben, daar ben ik wel hard voor. In de lesauto heb ik véél meer geduld, die mensen moeten nog alles leren en groeien in hun vaardigheden. Er zijn nu geen opnames, vanwege corona. Ik ben aan het wikken en wegen of ik ermee doorga. Het is bij de rijschool druk en ik wil me ook richten op nieuwe dingen. Ik heb nu 39 leerlingen voor de auto en aanhanger, die zie ik niet allemaal wekelijks, hoor. Ik wil ook motorinstructrice worden en bezig met opleiden en begeleiden van instructeurs. Genoeg te doen!

Is er een leerling die je altijd is bijgebleven? Meerdere! Natuurlijk Robin, die nu ook instructrice bij de rijschool is. En ik moet ook meteen denken aan een vrouw die begon met een pakket van 25 lessen plus examen. Ze vorderde snel, heel leergierig. Ik stond op het punt om het praktijkexamen voor haar aan te gaan vragen. Toen bleek dat voor haar de middelen op waren. Via de gemeente kreeg ze bijstand en ze had de rijlessen bij elkaar weten te sparen. Maar ze werd gekort en rijlessen nemen betekende dat ze geen geld meer over had om haar gezin te eten te kunnen geven. Dus ze stopte met lessen. Dat knaagde ontzettend aan me. Ze was al zo ver! Ik heb haar toen op onze kosten laten afrijden. En ze slaagde meteen die eerste keer.

Bron: Verkeerspro
Auteur: Rieneke Kok
Publicatie datum: Thu, 06 Aug 2020 05:52:40 +0000

Waar geeft NXXT autorijschool A van Putten rijles

Autorijlessen Benschop, Autorijlessen Bilthoven, Autorijlessen Bodegraven, Autorijlessen Breukelen, Autorijlessen Bunnik, Autorijlessen De Bilt, Autorijlessen Driebruggen, Autorijlessen Gouda, Autorijlessen Haarzuilens, Autorijlessen Haastrecht, Autorijlessen Houten,Autorijlessen IJsselstein, Autorijlessen Kockengen, Autorijlessen Leidsche Rijn, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Maarssen, Autorijlessen Montfoort, Autorijlessen Moordrecht, Autorijlessen Nieuwegein, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Reeuwijk, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Stolwijk, Autorijlessen Utrecht, Autorijlessen Vianen, Autorijlessen Vleuten, Autorijlessen Vreeswijk, Autorijlessen Waddinxveen, Autorijlessen Woerden, Autorijlessen Zeist, Autorijlessen Zuilen.

Autorijlessen Utrecht
Stacaravan kopen Utrecht
Nagelstudio de Meern
Nagelstudio Woerden
Nagelstudio Vleuten
Nagelstudio Utrecht
Online Marketingbureau Utrecht
Rijschool Utrecht
Tuinaanleg Utrecht
Hovenier Utrecht

Leave a Reply