Familiebedrijf Rijschool Oegema blaast vijftig kaarsjes uit

By 10 november 2020 Nieuws, VerkeersPro No Comments

Simon Oegema van Rijschool Oegema gaat na vijftig jaar met pensioen. Hij geeft het stokje door aan zijn familie, waarvan zijn dochter, twee zonen en een schoonzoon werkzaam zijn bij de rijschool. In een halve eeuw kan veel gebeuren, dus vroeg RijschoolPro aan Simon wat hem het meest is bijgebleven in al die jaren. Ook komen zijn toekomstplannen aan bod.
Wat is de grootste verandering waarmee de rijschoolbranche de afgelopen 50 jaar mee te maken heeft?
“Dat zijn verschillende dingen. De opkomst van de elektrische auto bijvoorbeeld is daar een van. Het valt me echter nog tegen in hoeverre het CBR daarin meegaat. Ik ken zo snel geen locaties van het CBR waar reeds een laadpaal staat. Ook de leerlingen ‘veranderen’. Vroeger was je als kind ‘gewoon druk’ en nu krijgen jongeren al heel snel een stempel opgedrukt en zit er direct een rijtest of kostbare psychologische keuring aan vast. Daar hadden we vroeger nog nooit van gehoord.”

Is er een leerling die u specifiek is bijgebleven de afgelopen 50 jaar?
“Absoluut. Zeker zijn er leerlingen die mij in al die jaren bijgebleven zijn. Een vrouw op wat oudere leeftijd die denk ik haar vijfde rijles had. Wij hebben in deze omgeving veel dijken, dus ging ik ook met haar de dijk op. Op een bepaald moment bood ik haar een pepermuntje aan, als reactie daar op zei ze in het plat Betuwsch: ‘Kjel, kjel, doar heck toch heel gin tijd veur, ik snap trouwes nie da gij hier me mij durf te rije’ (vrij vertaald: Kerel, daar heb ik toch geen tijd voor. Ik snap trouwens niet dat jij met mij hier durft te rijden. red). Of nog iets leuks: een vrouw kreeg haar eerste rijles, maar het was haar man die dat het spannendst vond. Manlief keek even in de lesauto en zag de dubbele bediening. Zijn vraag was waar het dubbele stuur was.”

Wat maakt het vak van rijschoolinstructeur volgens u zo mooi?
“Dit vak heeft mij altijd erg geboeid. Het aanleren van kennis, vaardigheden en zeker niet onbelangrijk het samenspel in het verkeer. Het verdelen van aandacht en multitasken. Ook heb ik de omgang met verschillende mensen altijd prettig gevonden en zeker de vrijheid die dit beroep met zich meebrengt.”

Welke ontwikkelingen verwacht u in de nabije toekomst in de rijschoolbranche?
“Wat de lesauto’s betreft, denk ik dat de technische ontwikkelingen heel erg snel zullen gaan. Bijvoorbeeld de doorbraak van de elektrische auto met alle ADAS-systemen. Tevens denk ik dat de theorielessen in de toekomst alleen maar online worden gevolgd. Wij zelf verzorgen nog wel vier keer per jaar klassikaal de lessen. Ik moet zeggen dat de animo voor zulke lessen nog best groot is.”

Wat is het grootste verschil tussen uw rijschool in de begindagen en uw rijschool anno 2020?
“Dat is toch wel de mentaliteitsverandering. In de beginjaren ging het er veel gemoedelijker aan toe in het verkeer. Uiteraard is het in de loop der jaren drukker op de weg geworden. Vroeger ging het in de lessen echt om het leren veilig en verantwoord je rijbewijs te behalen. Nu is het bij sommigen bijna een wedstrijd om zo snel mogelijk het roze pasje in het bezit te krijgen. Uiteraard allemaal gevoed door social media en de druk van ‘buitenaf’. Mijn kinderen hebben af en toe nog wel eens een ouder van een leerling achterin de auto die meerijdt met de lessen. Deze vader had immers ‘aan tien uur les’ genoeg om zijn rijbewijs te halen en weet wel hoe het moet. Voor instructeurs zijn dit soort passagiers vaak niet prettig en het levert hen wel eens stress op. Het woord stress heb ik zelf nooit gekend.”

Wat is uw favoriete lesauto (geweest)? Was er een bepaald merk of model dat u het meest aansprak?
“In al die jaren heb ik toch wel veel verschillende merken lesauto’s gereden. Een favoriet was toch wel de Opel Kadett waar ik in 1970 mee begon (benzine). Ook reed ik in een BMW 1502 (gas). Deze werd te duur. Ik had ook eens een Peugeot 205 (diesel) gehad, waarin mijn vrouw rijles gaf en daarmee 600.000 km op de teller kreeg toen die eruit ging. Op dit moment rijden de instructeurs in een Peugeot (308) en Opel (Corsa en Grandland).”

Uw rijschool is een echt familiebedrijf. Is het moeilijk om werk en privé te scheiden?
“Het gescheiden houden van werk en privé is soms wel eens moeilijk, omdat mijn drie kinderen en één schoonzoon er dagelijks mee bezig zijn. Het resulteert dan ook wel eens in de vraag van de oudere kleinkinderen `Kunnen jullie ook nog eens over andere dingen praten dan de rijschool?’ Zeker met dagen zoals Kerst komt deze opmerking regelmatig voorbij.”

Wat hoopt u te gaan doen als u gepensioneerd bent?
“Als mijn gezondheid het toe laat, wil ik toch nog wel betrokken blijven bij de rijschool. Wat ik samen met mijn vrouw graag doe, is oppassen op de kleinkinderen. We hebben er vijf. Eén van mijn sportieve activiteiten is het wandelen en zolang het mogelijk is de vierdaagse van Nijmegen lopen. Die heb ik inmiddels elf maal gelopen.”

Bron: Verkeerspro
Auteur: Frank van de Ven
Publicatie datum: Thu, 05 Nov 2020 07:42:40 +0000

Waar geeft NXXT autorijschool A van Putten rijles

Autorijlessen Benschop, Autorijlessen Bilthoven, Autorijlessen Bodegraven, Autorijlessen Breukelen, Autorijlessen Bunnik, Autorijlessen De Bilt, Autorijlessen Driebruggen, Autorijlessen Gouda, Autorijlessen Haarzuilens, Autorijlessen Haastrecht, Autorijlessen Houten,Autorijlessen IJsselstein, Autorijlessen Kockengen, Autorijlessen Leidsche Rijn, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Maarssen, Autorijlessen Montfoort, Autorijlessen Moordrecht, Autorijlessen Nieuwegein, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Reeuwijk, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Stolwijk, Autorijlessen Utrecht, Autorijlessen Vianen, Autorijlessen Vleuten, Autorijlessen Vreeswijk, Autorijlessen Waddinxveen, Autorijlessen Woerden, Autorijlessen Zeist, Autorijlessen Zuilen.

Autorijlessen Utrecht
Stacaravan kopen Utrecht
Nagelstudio de Meern
Nagelstudio Woerden
Nagelstudio Vleuten
Nagelstudio Utrecht
Online Marketingbureau Utrecht
Rijschool Utrecht
Tuinaanleg Utrecht
Hovenier Utrecht

Leave a Reply