Rijschool iQdrive reageert op kritiek na interview

By 16 april 2019 Nieuws, VerkeersPro No Comments

Een interview met franchiseorganisatie iQdrive leverde afgelopen week behoorlijk wat reacties op vanuit de rijschoolbranche. Rijinstructeurs vertelden over hun eigen ervaring met de rijschool, die niet stroken met het verhaal dat iQdrive vertelde. RijschoolPro legde een aantal van deze reacties voor aan de leidinggevenden van iQdrive. 

De rijschool uit Rotterdam heeft in vier jaar tijd een flinke groei doorgemaakt. Inmiddels rijden 244 instructeurs door het hele land met het dakbord van deze franchiseorganisatie. “Wij zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid. Veel mensen hebben met succes hun rijopleiding bij ons afgerond. Wij nemen veel instructeurs administratief werk uit handen en we bezorgen het door hen gewenste aantal klanten. De groei brengt ook wat kinderziektes met zich mee in de operatie. Dit jaar staat in het teken van het wegwerken daarvan”, zegt operationeel manager Bob de Boer in een verklaring.

‘Verrast’

De Boer vertelde vorige week in een interview over het ontstaan en de werkwijze van het bedrijf. Dat zorgde voor een stroom aan reacties. “Het aantal negatieve reacties onder het verhaal van vorige week heeft ons wel wat verrast. Normaal gesproken krijgen we vooral positieve feedback. Maar je ziet natuurlijk vaker dat vooral mensen reageren die ergens niet tevreden over zijn. Ook wil ik benadrukken dat wij altijd transparant willen zijn in ons handelen en open staan voor kritische noten van zowel instructeurs als leerlingen. iQdrive reageert altijd op vragen die mensen ons stellen en de koffie staat ook altijd klaar voor hen die langs willen komen. Iedereen is welkom.”

Reacties

RijschoolPro selecteerde enkele opmerkingen en vroeg iQdrive om een reactie.

Het gemiddelde slagingspercentage van iQdrive is 31 procent. Is dit iets waar iQdrive tevreden mee is? Zo niet, wat gaan jullie hieraan doen?

“Slagingspercentages zijn afhankelijk van veel factoren, en wisselen daardoor nogal in de tijd en per regio. Zo is de infrastructuur van een gebied waar de examens worden afgenomen van invloed op de cijfers. Onze rijschool is erg actief in de Randstad, waar het wegennet relatief erg druk is. Daarom zijn de resultaten daar vaak minder dan in buitengebieden.

Daarnaast zijn de slagingspercentages afhankelijk van de kandidaten die we krijgen. Onze instructeurs adviseren hen zo goed mogelijk, maar zij bepalen uiteindelijk deels zelf wanneer zij examen willen doen. Als ze bijvoorbeeld op les 29 examen willen doen, dan kan dat.

Slagingspercentages hebben onze voortdurende aandacht. We zijn continu bezig om die te verbeteren, onder meer door ze steeds te evalueren. We onderzoeken hoe de lessen zijn verlopen en waarom een leerling niet is geslaagd. We houden dit per instructeur bij, en waar nodig gaan we in gesprek met de instructeur over hoe we tot betere resultaten kunnen komen.”

‘De facturen van rijinstructeurs worden te laat betaald. In het contract zou staan uiterlijk na 6 weken.’

“Onze instructeurs krijgen betaald conform de afspraken die zij met ons hebben gemaakt. We sluiten met iedere instructeur een overeenkomst af, en daar houden we ons aan. Als zich niet iets bijzonders voordoet, betalen we altijd binnen de gestelde termijn. Wordt een termijn overschreden, dan doen we er alles aan om dat recht te trekken. Ook met de leerlingen doen wij zaken zoals contractueel is vastgelegd. Wel zijn we zo flexibel om in bijzondere situaties te willen beoordelen of er redenen zijn tot coulance. In bijzondere situaties kan een instructeur veel eerder betaald krijgen dan we hebben afgesproken.”

‘Na het slagen zou een kandidaat een felicitatiemail van iQdrive krijgen met het verzoek een positieve review te schrijven in ruil voor een cadeaubon van 20 euro. Dit lijkt op omkoping.’

“Het is volgens ons niet ongebruikelijk dat organisaties een kleine beloning stellen tegenover een positieve review. Het lijkt ons onwaarschijnlijk dat mensen niet tevreden zijn en toch een positief verhaal schrijven om een cadeaubon te krijgen. Maar het blijkt nu dat je dit niet actief mag promoten, en daarom zijn we er ook onmiddellijk mee gestopt. In het algemeen maken wij het makkelijk om een review te schrijven, ook als die minder positief zou zijn. Wij hebben Klachtencompas van de Consumentenbond en Google permanent open staan hiervoor, en we reageren altijd.”

‘De leerling krijgt een proefles, betaalt 500 euro en hoort vervolgens maanden niks meer.’

“De wachttijd na een proefles drukken we uit in dagen, niet in weken en zeker niet in maanden. Het komt een enkele keer voor dat hier iets mis gaat, maar de oorzaak daarvan kan ook bij de leerling of bij de instructeur liggen. Bij iQdrive hebben we zes medewerkers die klanten te woord staan. Als we op enig moment telefonisch niet bereikbaar zijn, kunnen mensen altijd per e-mail bij ons terecht. We reageren altijd zo snel mogelijk. Ook in de weekeinden zijn we geopend.”

‘Als leerlingen niet tevreden zijn, krijgen ze hun geld niet terug.’

“Iedere klant die meent recht te hebben op teruggave van (een deel van) het lesgeld, wordt door ons persoonlijk benaderd. De omstandigheden verschillen per persoon sterk: is er een examen gereserveerd, zijn er rijlessen gegeven, is de instructeur op de hoogte, om enkele voorbeelden te noemen. Wij moeten nogal wat zaken verifiëren, en dat kan enige tijd in beslag nemen. Is een reclamatie terecht, dan betalen we altijd uit.”

‘Proeflessen worden gegeven door instructeurs die plaatselijk niet bekend zijn.’

“Inderdaad komen instructeurs niet altijd uit de regio waar een proefles plaatsheeft. Dat is ook niet van belang, omdat er alleen gaat om een indruk van de vaardigheden van de toekomstige leerling.

iQdrive Rijopleidingen is continu op zoek naar verbeteringen op alle gebieden voor wat betreft resultaten en prestaties. Dagelijks zijn wij bezig met het verbeteren en optimaliseren van de processen. Dat zit in het verwerken van de facturatie alsmede het sneller indelen van een leerling. Wij zijn ook bezig met het verder verbeteren van de bereikbaarheid, door bijvoorbeeld in de avonden langer bereikbaar te zijn.”

Lees ook: ‘Alles wat wij doen, is erop gericht de rijinstructeur te ontlasten’

Bron: Verkeerspro Auteur: Redactie Publicatie datum: Thu, 11 Apr 2019 08:16:03 +0000

Waar geeft NXXT autorijschool A van Putten rijles

Autorijlessen Benschop, Autorijlessen Bilthoven, Autorijlessen Bodegraven, Autorijlessen Breukelen, Autorijlessen Bunnik, Autorijlessen De Bilt, Autorijlessen Driebruggen, Autorijlessen Gouda, Autorijlessen Haarzuilens, Autorijlessen Haastrecht, Autorijlessen Houten,Autorijlessen IJsselstein, Autorijlessen Kockengen, Autorijlessen Leidsche Rijn, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Maarssen, Autorijlessen Montfoort, Autorijlessen Moordrecht, Autorijlessen Nieuwegein, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Reeuwijk, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Stolwijk, Autorijlessen Utrecht, Autorijlessen Vianen, Autorijlessen Vleuten, Autorijlessen Vreeswijk, Autorijlessen Waddinxveen, Autorijlessen Woerden, Autorijlessen Zeist, Autorijlessen Zuilen. Autorijlessen Utrecht Stacaravan kopen Utrecht Nagelstudio de Meern Nagelstudio Woerden Nagelstudio Vleuten Nagelstudio Utrecht Online Marketingbureau Utrecht Rijschool Utrecht Tuinaanleg Utrecht Hovenier Utrecht

Leave a Reply