TNO: uitstoot van auto’s in praktijk veel hoger dan bij keuring

By 26 juli 2018 Nieuws, VerkeersPro No Comments

Het verschil tussen het praktijkverbruik van personenauto’s en de score die automodellen neerzetten bij de typekeuringstest blijft opvallend groot. Dat blijkt uit onderzoek van TNO. Een analyse van tankpasgegevens van Travelcard Nederland laat zien dat het verschil tussen de praktijk en de typekeuringswaarden 41 procent is. Voor voertuigen die in 2016 op kenteken zijn gezet, bedraagt het verschil zelfs 46 procent.

Volgens de onderzoekers ontstaan de grote verschillen onder meer doordat het praktijkverbruik van auto’s sterk afhangt van de inzet van het voertuig. Daarbij spelen de belading, het soort rit en het rijgedrag van de bestuurder een grote rol. Ook wisselende weers- en verkeersomstandigheden hebben grote invloed op het uiteindelijke verbruik.

De omstandigheden tijdens de typekeuringstest op de rollenbank in het lab zijn niet exact gelijk aan de gemiddelde dagelijkse praktijk, en ook omgevingscondities verschillen. Bovendien wordt bij het testen van de auto’s op de rollenbank het energiegebruik voor bijvoorbeeld verlichting en airconditioning niet meegenomen. Dit zorgt ervoor dat in de praktijk het brandstofverbruik en de daaraan gekoppelde CO2-emissies hoger zijn dan bij de typekeuringstest.

Verbruiksreducerende technieken

Dat er een verschil is tussen de resultaten van de testen in het laboratorium en de praktijk wordt met name veroorzaakt door de inzet van verschillende verbruiksreducerende technieken, zoals stop-startsystemen, die bij de typekeuringstest meer voordeel opleveren dan in de praktijk. Verder meldt het rapport dat er zogenoemde flexibiliteiten in de testprocedure zitten. Door gebruik te maken van marges en onduidelijkheden in de voorgeschreven procedure en testcondities is het daardoor mogelijk om zonder technische aanpassingen aan het voertuig het gemeten verbruik op de test te verlagen.

Bij plug-in-hybride elektrische voertuigen die zowel op brandstof rijden als op elektriciteit, is het verschil tussen praktijk en rollenbank nog groter, gemiddeld 90 gram per kilometer. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat veel gebruikers de batterij van hun voertuig niet regelmatig opladen.

Trends in praktijkverbruik

In het rapport zijn de tankpasdata van Travelcard geanalyseerd over de periode 2004 tot en met april 2017 voor in totaal 443.000 voertuigen. Onder deze groep is een spreiding in jaarkilometrages. Niet alleen de resultaten van zakelijke rijders die veel kilometers maken, maar ook een grote groep rijders die minder rijdt is meegenomen in het onderzoek.

Lees ook: Overstappen op andere lesauto? ‘Wacht niet te lang’

Bron: Verkeerspro
Auteur: Remco Nieuwenbroek
Publicatie datum: Thu, 26 Jul 2018 06:26:41 +0000

Waar geeft NXXT autorijschool A van Putten rijles

Autorijlessen Benschop, Autorijlessen Bilthoven, Autorijlessen Bodegraven, Autorijlessen Breukelen, Autorijlessen Bunnik, Autorijlessen De Bilt, Autorijlessen Driebruggen, Autorijlessen Gouda, Autorijlessen Haarzuilens, Autorijlessen Haastrecht, Autorijlessen Houten,Autorijlessen IJsselstein, Autorijlessen Kockengen, Autorijlessen Leidsche Rijn, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Maarssen, Autorijlessen Montfoort, Autorijlessen Moordrecht, Autorijlessen Nieuwegein, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Reeuwijk, Autorijlessen Linschoten, Autorijlessen Stolwijk, Autorijlessen Utrecht, Autorijlessen Vianen, Autorijlessen Vleuten, Autorijlessen Vreeswijk, Autorijlessen Waddinxveen, Autorijlessen Woerden, Autorijlessen Zeist, Autorijlessen Zuilen.

Leave a Reply